سروش خسروی: نتایج بررسی‌های 3 کمیته ویژه برای مشخص‌کردن نحوه واگذاری سهام بانک‌ها در وزارت اقتصاد در حال نهایی ‌شدن است.

علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت با اعلام این مطلب گفت: کمیته نخست اصلاح ساختار مالی بانک‌ها را در دستور کار خود دارد. در این کمیته همه بانک‌ها عضو هستند. کمیته دوم هم مشغول بازنویسی دستورالعمل‌ها و اساسنامه بانک‌های قابل واگذاری است. این کمیته در عین ‌حال ابعاد حقوقی خصوصی‌سازی بانک‌ها را هم بررسی می‌کند.در کمیته سوم نیز تجربه خصوصی‌سازی بانک‌ها در داخل و خارج کشور بررسی می‌شود. هدف کمیته سوم دستیابی به ابعاد گوناگون فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی بانک‌هاست.

او افزود: خصوصی‌سازی سهام بانک‌ها طبق سیاست‌های راهبردی اصل 44 قانون اساسی از طریق مکانیزم بورس انجام می‌شود. طبق برآوردهای اولیه، اجرای این برنامه به دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

دیواندری ضمن اعلام آمادگی بانک ملت برای عرضه سهام در بورس، تاکید کرد:‌ خصوصی‌سازی سهام بانک‌ها از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، زیرا قبل از واگذاری سهام بانک‌ها باید اول ساختار مالی آن‌ها اصلاح و شفاف و در عین ‌حال تکلیف تعهدات متقابل بانک‌ها و دولت نسبت به یکدیگر مشخص شود.

به گفته مدیرعامل بانک ملت طبق پیش‌بینی قانون 5 درصد سهام بانک‌ها در زمان عرضه قابل واگذاری به کارکنان آنهاست.

دیواندری در ادامه به موضوع اعطای وام خرید سهام پرداخت و گفت: ‌از حدود دو سال پیش بحث اعطای وام‌های تشویقی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس در شبکه بانکی مطرح بوده، از آن‌جا که طبیعتاً به هنگام عرضه سهام شرکت‌های مشمول اصل 44، مردم و متقاضیان خرید سهام به یک‌سری حمایت‌های مالی نیاز دارند با هماهنگی بانک مرکزی و کل شبکه بانکی این موضوع بار دیگر می‌تواند بررسی شود.

او تصریح کرد: البته بانک‌ها مجاز به اعطای تسهیلات کلان برای خرید سهام نیستند و این طرح فقط در قالب پرداخت وام‌های خرد به سهامداران جزء قابل اجراست.

تشکیل 4 کار گروه

از سوی دیگر رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی از تشکیل چهار کارگروه در ستاد فرعی اجرای اصل 44 قانون اساسی به دستور وزیر اقتصاد خبر داد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه گفت: کار گروه اول شامل بازارهای رقابتی و غیرانحصاری شامل فعالیت‌های خارج از موارد صدر اصل 44 است. کارگروه دوم شامل بازارهایی است که تاکنون از انحصار و حمایت‌های قانونی برخوردار بودند؛ غیر از موارد صدر اصل 44 و استثنائاتی که دربند ج اصل 44 ابلاغیه مقام معظم رهبری بوده است.

کرد زنگنه گروه سوم را بازارهای انحصاری طبیعی شامل آب، برق، گاز، تلفن، راه، راه‌آهن و شرکت‌هایی که جزو استثنائات بند ج اصل 44 هستند ذکر کرد و اظهار داشت:  بازارهای نظامی و انتظامی که جنبه محرمانه دارند نیز گروه چهارم محسوب می‌شوند که تمام این چهار گروه در کارگروه اول می‌گنجد که به دستور وزیر اقتصاد تشکیل شده است.

وی کارگروه دوم را کارگروه بازسازی و نوسازی نامید و گفت : این گروه بر نحوه اصلاح ساختار شرکت‌ها قبل از آماده‌سازی و رفتن به بورس کار می‌کنند.

او با بیان این‌که کارگروه سوم نیز بر روی نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های غیردولتی شامل بخش خصوصی و تعاونی فعالیت می‌کنند گفت: این کارگروه بر روی آماده‌سازی حقوقی بنگاه‌ها برای واگذاری، مدیریت بنگاه‌ها در دوره انتقال، روش‌های واگذاری و گستره‌های بازار، ضوابط ناظر بر نحوه تعیین قیمت پایه سهام، زمان مناسب واگذاری و همچنین در مورد اجازه تعهد پذیره‌نویسی قیمت سهام به بانک‌ها، موسسات اعتباری، بانک‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشاوره مالی مدیریتی فعالیت می‌کنند.

او تصریح کرد: کارگروه سوم همچنین وظیفه لزوم شناخت واگذاری‌ها، مطلع ساختن افکار عمومی، اطلاع‌رسانی دقیق به مردم، مشخص‌ کردن دامنه شمول واگذاری‌ها، میزان واگذاری‌ها به گروه‌های دوم و سوم و میزان سهام قابل واگذاری به مؤسسات و نهادهای غیردولتی را بر عهده دارد.

کرد زنگنه وظیفه کارگروه چهارم را تدوین قوانین لازم و تدوین لایحه ضدانحصار و کنترل بازارها دانست و افزود:  اجزای فعالیت این کارگروه تهیه لوایح، قوانین و ارسال آنها به هیات وزیران، تهیه آئین‌نامه‌های قوانین، تعیین نحوه تبعیت سازمان خصوصی‌سازی از قوانین و مقررات، نحوه مصرف درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها و نحوه استقرار نهاد ضدانحصار است.

وی تصریح کرد:‌ نتایج فعالیت این چهار گروهی که به دستور وزیر اقتصاد تشکیل شده ، به‌زودی اعلام خواهد شد.

لایحه خصوصی‌سازی

سید مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی هم اعلام کرد: لایحه خصوصی‌سازی در حال ‌حاضر در وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح است که امیدواریم ظرف 20 روز آینده به هیأت دولت ارایه شود.

کد خبر 5021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز